114182
PTDC/CCI-COM/114182/2009
FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Portugal
5876-PPCDTI
51,485.00 €
2011-03-01
2014-08-31
(Excerto da introdução) Enquanto formadores da opinião pública, os meios de comunicação social assumem um papel fundamental na (re)construção de identidades e (inter)subjetividades, pelo que a forma como incorporam as questões relacionadas com a igualdade de género nas suas práticas organizacionais adquire suma importância. A atenção pública nos média (informativos) e na sua relação com as (des)igualdades de gé...
Este projeto teve como objetivo principal a análise crítica das representações de género que permeiam os conteúdos e linhas editoriais dos órgãos de comunicação social portugueses, cruzando dois eixos de análise: a produção de conteúdos mediáticos e a receção desses conteúdos junto do público jovem. O primeiro eixo teve por objetivo analisar a forma como mulheres e homens são representados nas revistas portugue...
[Excerto] Nowadays, the public discourses about gender equality are commonly accepted in Western society. In fact, we live in an era of “equality illusion” (Banyard, 2010) because the mainstream discourses incorporate gender in the agenda, conveying the message that feminist struggles are unnecessary today. At the same time, postfeminism (McRobbie, 2004) gains importance and demonstrates the intricacies of a ne...
En el campo de los estudios feministas de los medios de comunicación, una gran parte de la investigación ha centrado la atención en lo cotidiano de la información periodística. En este sentido, existe una laguna de estudios que se centren en las efemérides como propiciadoras de materia noticiable, o sea, como anclas informativas, cuestionando de qué forma se verifica el encuadramiento de las mismas en las págin...
The links between gender, sex and sexuality and their relevance are theoretically and politically problematic (Richardson, 2007). One of the difficulties in understanding their interconnections is that these terms are often used differently and ambiguously by different authors (and even by the same authors). This article reports the results of an analysis of the articles published in open access communication j...
Nowadays, the public discourses about gender equality are commonly accepted in Western society. In fact, we live in an era of “equality illusion” (Banyard, 2010) because the mainstream discourses incorporate gender in the agenda, conveying the message that feminist struggles are unnecessary today. At the same time, postfeminism (McRobbie, 2004) gains importance and demonstrates the intricacies of a neoliberal, ...
Apesar de as desigualdades de género estarem cada vez mais presentes na agenda noticiosa e a palavra “feminismo” ser atualmente recorrente na esfera pública e mediática, continua a verificar-se uma lacuna na investigação científica relativamente à análise e compreensão das representações de género que permeiam os conteúdos e linhas editoriais dos órgãos de comunicação no contexto português, nomeadamente no que ...
Published online: 25 May 2018; As they are a privileged site for the (re)construction of the dominant gender order, media often contribute to naturalizing inequalities. This paper aims to critically discuss the way in which hegemonic meanings of gender have been accepted, resisted, and/or challenged in the Portuguese media context, both by professionals working in news magazines and by publics. This discussion ...
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