119179
PTDC/ECM/119179/2010
FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Portugal
5876-PPCDTI
131,496.00 €
2012-04-01
2015-09-30
Dissertação de mestrado integrado em Engenharia Civil; Os impactos ambientais associados às estradas começam a ser vistos não só pela sua construção e manutenção, mas também pelo seu período de utilização, nomeadamente os impactos causados pelo tráfego rodoviário. As entidades governamentais têm realizado esforços no sentido de mitigar esses impactos ambientais, onde está inserido o uso eficiente dos recursos l...
Dissertação de mestrado integrado em Engenharia Civil; Este trabalho teve como principal objetivo estudar misturas betuminosas que incorporem uma percentagem significativa de resíduos de pavimentos rodoviários e de resíduos urbanos, sem prejudicar o desempenho das mesmas. Quanto aos resíduos urbanos a serem introduzidos, foram selecionados dois: um óleo usado de motor e um resíduo polimérico, sendo ambos usados...
Polymer modified bitumens (PMBs) were prepared by mixing bitumen from two different sources with an EVA copolymer. The rheological characteristics of the PMBs were analyzed using small amplitude oscillatory shear and steady shear tests. Data were analyzed with rheological models developed for particle suspensions and with Palierne’s model for polymer blends. Results indicate that such models cannot account for ...
Dissertação de mestrado integrado em Engenharia Civil; A diminuição das reservas de combustíveis fósseis e a crescente preocupação com a redução do consumo de energia e de emissões de carbono tem conduzido ao desenvolvimento de novas tecnologias, nomeadamente no âmbito das vias de comunicação. Deste modo surgiram novos tipos de misturas betuminosas com o intuito de se tornarem mais vantajosas a nível ambiental,...
As misturas com betume borracha precisam de temperaturas mais elevadas no seu processo de fabrico e compactação devido à maior viscosidade deste ligante betuminoso modificado com borracha granulada de pneus usados. Caso contrário, o betume borracha poderá não garantir o correto envolvimento dos agregados e a necessária trabalhabilidade da mistura para a sua correta compactação. As consequências previsíveis rela...
Este trabalho apresenta alguns projetos desenvolvidos pela presente equipa de investigação relativos ao desenvolvimento de novos materiais para aplicação em pavimentos rodoviários, utilizando resíduos que podem ser valorizados como uma nova matéria‑prima. Desta nova abordagem devem resultar pavimentos betuminosos com melhor desempenho, conjugando ainda vantagens ecológicas e económicas. Assim, apresentam-se trê...
In order to assess sustainability of products and processes, different methodologies have been developed and used in the last years. In the road pavement construction area, most methodologies used for Life Cycle Assessment (LCA) are essentially focused in the construction phase. The present paper analyses the importance of the use phase of a road in the LCA of different paving alternatives, namely by evaluating...
The use of sustainable solutions in construction is not just an option, but is increasingly becoming a need of the Society. Thus, nowadays the recycling of waste materials is a growing technology that needs to be continuously improved, namely by researching new solutions for waste valorisation and by increasing the amount of wastes reused. In the paving industry, the reuse of reclaimed asphalt (RA) is becoming ...
This work compares the viscoelastic properties of an asphalt binder (70/100 pen) modified with different waste plastics and the mechanical properties of the resultant asphalt mixtures. Two different plastic wastes were used, namely recycled HDPE and EVA. Three different polymer modified binders were produced with these plastic wastes: i) 5% HDPE modified binder (P5); ii) 5% EVA modified binder (E5) and; iii) a ...
This study aims to develop an innovative bitumen with large quantities of waste materials to improve asphalt mixtures performance. Different amounts of waste motor oil and waste HDPE were added to a new bitumen. The bitumen modified with 10% of waste motor oil and 5% of HDPE showed promising characteristics (high softening point temperatures and penetration slightly higher than the conventional bitumen). After ...
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